Som ledare stöter man ofta på situationer då man behöver fundera över om man fattat rätt beslut. Många gånger måste man fatta snabba beslut och det är inte alltid det blir rätt.
Jag tror att det är viktigt att man då kan lyssna på sina medarbetare och våga ha modet att säga, "mitt beslut var inte det bästa" och kunna ändra på det.
Människor i ledande ställning som aldrig ändrar sina beslut fastnar många gånger och får ofta svårt att få människor i organisationen med sig.
Givetvis är det viktigt att inte avvika för mycket från sina egna värderingar och idéer men det är lika viktigt att våga lyssna på andra och våga släppa sina ideal för att nå ett gemensamt mål.
Med beröm kommer man ofta långt, om man letar efter det som är rätt och tar sina beslut utifrån det istället för att ständigt försöka ändra det som man tycker är fel mår människor man ska samarbeta med betydligt bättre.
Feedback på saker man kan ändra på i sitt beteende är viktigt, men lika viktigt är att inte ständigt "klanka" ner på det man tycker är fel i någons beteende utan istället lyfta de bra sidorna och förstärka det beteendet.
De flesta månniskor mår betydligt bättre om man förstärker de goda sidorna och ger beröm än att förstärka de sidor som inte är bra.
När man mår bra presterar man bättre och når snabbare resultat och framgång!
Så mitt råd till alla är: Ta hand om Dig själv, säg till Dig själv att Du duger och är bra, säg sedan samma sak till människor omkring Dig och se glädjen i deras ögon när de inser att Du kan ha rätt!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Jag pratade med min mamma chefen idag om att den viktigaste egenskap en chef kan ha är förmågan att inse och erkänna sina egna misstag. Klarar man det, som är bland det svåraste av allt, klarar man antagligen allt annat oxå. /Malin
Tack Malin!
Jag är helt enig med dig i detta. Att känna sina egna svaga sidor och våga erkänna att man gjort ett felaktigt beslut är viktigt!
Skicka en kommentar