Visst är vi människor fantastiska! Vår hjärna kan vi få att tänka och tycka precis det vi vill att den ska göra!
Kay Pollack berättar i sin bok "Att välja glädje" om hur vi kan bestämma oss för att leva lyckligt.
Anders haglund som arbetar som framgångscoach berättar om samma saker och har tydliga verktyg för hur man ska göra för att uppleva lycka.
Det man kan fundera över är om man verkligen måste nå framgång för att bli lycklig, när vår hjärna fungerar som den gör är det väl kanske själva lyckokänslan som är framgång!?
Här följer veckans veckobrev från Anders Haglund.
Vad krävs det egentligen för att känna sig framgångsrik och lycklig? Vad är ditt personliga svar på den frågan? För de allra flesta dyker nog saker som hälsa, familj, jobb, ekonomi och vänner upp, men då det finns de som verkar ha allt det där och ändå går omkring och deppar verkar det inte vara hela svaret. Förutom att allt det där sätter sin tillit till att våra yttre omständigheter ska förändras och att de flesta undersökningar visar att lycka och framgång är ett ”insides jobb”, så verkar det som att vi kan klara av att skapa de önskade känslorna ur nästan vilka situationer som helst.
En av de intressantaste studier som jag har sett av detta gjordes av Dan Gilbert, professor i psykologi på Harvard. Enligt den har vi ett sorts mentalt immunsystem som tolkar om våra upplevelser som gör att vi kan ta något bra och faktiskt må dåligt över det. Fördelen är naturligtvis att vi kan ta något riktigt jobbigt och tycka att det var bra för oss. Man kan på sätt och vis säga att vi på insidan kan tillverka känslan av lycka och framgång med vilka yttre omständigheter som helst som byggmaterial. Med andra ord ligger det en hel del i vad mormor sa: ”Det är inte hur man har det, det är hur man tar det.”
Den positiva sidan av denna till synes märkliga mentala funktion i hjärnan verkar dessutom fungera allra bäst om vi inte har något val. I studien som professor Gilbert gjorde organiserade de en kort fotokurs för Harvard studenter. De låter sedan studenterna välja ut sina två bästa foton under kursen. Därefter får de välja vilket av de fotona de vill behålla. Det andra kommer skolan att ta hand om för ”arkivering”. Halva gruppen får reda på att det arkiverade fotot kommer att vara kvar i fyra dagar och att de under denna tid kan komma och byta fram och tillbaka som de vill om de skulle ändra sig. Den andra gruppen får reda på att det val de gör nu är för alltid då arkiveringsfotot kommer att skickas iväg till ”högkvarteret” och de kommer aldrig att se det igen.
Sex dagar senare följer man upp de båda grupperna och kollar hur mycket de nu i efterhand gillar den bild de valde. Det är här det börjar bli intressant. Gruppen som inte kunde byta sin bild gillar den bättre nu - och dessutom mycket bättre. De som gått och funderat på vilken de ska ta (kanske är den andra bättre ändå?) visar sig inte gilla sin bild alls lika mycket längre. När vi inte kan ändra på vårt beslut gör vi med andra ord om vår upplevelse i huvudet och bestämmer oss för att den vi tog till och med är bättre än vi trodde och den vi inte tog är till och med sämre än vi tyckte innan.
Vi anser alltså nu att vi har gjort ett framgångsrikare val och känner oss lyckligare. När vi kan ändra oss gör vi upp fantasier om att den vi inte valde nog var bättre än vi tyckte innan, medan den vi faktiskt valde verkar allt mindre åtråvärd för varje minut av tvivel. Extra fascinerande blir det om vi tar det här ut i våra vardagsliv och funderar på konsekvenserna av Professor Gilberts upptäckter. För det innebär att bytesrätt på en vara gör oss mindre benägna att vara nöjda med det vi köper än om vi t.ex. köpt en reavara som inte går att byta. Inte för att det var en bättre ”deal” utan just för att den inte går att byta, så att vi omedelbart mentalt omvandlar vårt val till att vara ett snäpp bättre.
Det skulle även förklara varför gifta personer i nästan varje undersökning anser sig vara lyckligare. Det är ju lite svårare med ”bytesrätt” än när man ”bara” är ihop. Det gör också att den som träffar många olika partners och aldrig riktigt bestämmer sig faktiskt ser till att de kommer att vara ständigt missnöjda. Det här får ju stora konsekvenser för alla företag som vill ha nöjda kunder då det antyder att valmöjligheter endast är bra fram till dess att man har bestämt sig och sedan är de av ondo då de kommer att leda till missnöjdhet med valet oavsett vilket det än var.
Så mitt förslag till dig under denna vecka och framåt är: gör gärna research och skapa valmöjligheter åt dig själv. Men se sedan till att ta ett beslut som står fast. Bränn dina skepp och gå framåt och upptäck att dina riktiga beslut gör att du känner dig - och därmed är - både framgångsrikare och lyckligare.
Kopierat och vidarebefordrat med tillstånd av Anders Haglund "Veckans Anders" www.lifevision.se
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar